Kiedy wejdzie w życie projekt nowej ustaw, który w środę został skierowany do dalszych prac w komisjach sejmowych, od nowego roku w sklepach jednorazówki nie będą już darmowe. Maksymalna cena za taką reklamówkę będzie mogła wynosić 1 zł. Nowe przepisy mają ograniczyć ich stosowanie.

Nowa ustawa to konsekwencja przepisów unijnych, których celem jest ograniczenie wykorzystywania jednorazówek przez klientów w sklepach. Wprowadzi ona dodatkową opłatę za torbę na zakupy wykonaną z tworzywa sztucznego. Ostateczna cena zostanie ustalona w rozporządzeniu ministra środowiska po zakończeniu konsultacji społecznych. Później minister będzie mógł podnieść cenę, jeśli opłata nie wpłynie znacząco na ograniczenie zużycia jednorazówek. W tym przypadku maksymalny poziom cenowy to 1 zł.

Nowa opłata obejmie lekkie torby zakupowe z tworzywa sztucznego o grubości nieprzekraczającej 50 mikrometrów. Obecnie są one często wydawane przy kasach. Z opłaty zwolnione będą bardzo cienkie reklamówki tzw. zrywki o grubości poniżej 15 mikrometrów, ale pod warunkiem, że będą wykorzystywane ze względów higienicznych lub do pakowania żywności sprzedawanej luzem np. warzyw i owoców. Sklepy nie będą mieć obowiązku prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości w kwestii wydanych reklamówek. Będzie ona określana na podstawie danych o wpływach z opłaty recyklingowej.

W Polsce pomysł wprowadzenia opłaty za reklamówki foliowe nie jest nowy. W latach 2009-2010 wiele sklepów wycofało z obiegu bezpłatne reklamówki, wprowadzając dodatkową odpłatność na poziomie od 5 do 20 groszy za sztukę. Spowodowało to znaczny spadek ich stosowania (o 36%).

Obecnie w Polsce statystyczny Polak zużywa od 250 do 300 toreb foliowych rocznie, podczas gdy w Europie średnia ta wynosi 200. Tymczasem kwestia ograniczenia zużywanych foliówek jest bardzo ważna. Żywotność takich torebek to niekiedy zaledwie kilka minut, a jako opady są trudne do rozkładu.

ŹRÓDŁOwpunkt.pl / money.pl
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here