fot. By Trosmisiek (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

Od 1 stycznia co najmniej 25 groszy trzeba zapłacić za jednorazową torebkę foliową w dużych supermarketach. Ma to związek z wprowadzeniem opłaty recyklinowej, do której doliczono jeszcze podatek VAT.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska od 1 stycznia 2018 roku minimalna opłata za jednorazową reklamówkę wynosi 20 groszy, co w praktyce daje co najmniej 25 groszy z VAT. Tyle za reklamówkę o grubości 52 mikrometrów należy zapłacić w Biedronce. W sklepach tej sieci sprzedawane są też foliówki za 44 grosze, te z grafikami Pawła Jońcy. W Lidlu najtańsza reklamówka kosztuje teraz nie 8, ale 33 grosze. Nie ma już darmowych reklamówek w supermarketach Auchan. Tam za foliówkę należy zapłacić 39 groszy. W Tesco jest do 35 groszy. Darmowe są jedynie zrywki, które służą do pakowania pieczywa czy warzyw i owoców.

Nowe regulacje mają zniechęcić do używania reklamówek foliowych. Ich wprowadzenie było konieczne z uwagi na przepisy UE. Obecnie szacuje się, że przeciętny Polak zużywa w skali roku nawet 300 foliówek. Nowa opłata przyniesie zyski budżetowi państwa. Mogą one wynieść nawet 1,1 mld złotych w tym roku, nie licząc podatku VAT.

ŹRÓDŁOwpunkt.pl / wprost.pl
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here