UOKiK nakazał trzem dużym bankom wypłacić rekompensaty z wysokości do 80 mln zł klientom z tytułu błędnego informowania o zmianach umów i podwyżkach. To jednak jeszcze nie koniec postępowania w tej sprawie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenił, że Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska nie informowały swoich klientów o zmianach opłat, wykorzystując do tego celu „kanały nieposiadające cech trwałego nośnika lub nie wskazując konkretnych podstaw prawnych zmian”. Zbadano pod tym kątem 18 banków. Zastrzeżenia dotyczą tego, że wewnętrzne systemy bankowości internetowej za pomocą, których rozsyłano do klientów informacje o zmianach warunków umowy nie posiadają obecnie cech trwałego nośnika.

Obecnie obowiązują dyrektywy o usługach płatniczych, które regulują tematykę trwałego nośnika z roku 2007. Banki miały więc sporo czasu na dostosowanie się do przepisów. Stanowisko UOKiK w tej sprawie potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE.

– Nie chcemy powrotu do listu w kopercie. E-bankowości jest jednym najbezpieczniejszych sposobów informowania o zmianach. Jednak musi spełniać cechy trwałego nośnika. Czyli informacje muszą być przechowywane w niezmienionej postaci, przed odpowiedni czas, bank nie może och usuwać – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał.

Klienci nie znali też podstawy prawnej i okoliczności, które wpłynęły na decyzję banków odnośnie zmian. Dlatego nie mogli stwierdzić ich zgodności z prawem. Niekiedy banki odsyłały klienta tylko do paragrafu w umowie.

– Nie nakładaliśmy kar finansowych, ponieważ banki zobowiązały się do zmiany praktyk. Łączna wartość odszkodowania dla klientów może wynieść około 80 mln zł. Klienci otrzymają od banków informacje o tym, jak mogą skorzystać z rekompensaty – dodał.

Klienci będą mogli za darmo korzystać z bankomatów lub dostaną zwrot pieniędzy.

ŹRÓDŁOwpunkt.pl/ wprost.pl
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here