JirkaF (CC0), Pixabay

Od lat 80. XX wieku Chiny są największym na świecie importerem odpadów. Trafiało tam 87% odpadów z Europy. W styczniu w życie wszedł jednak zakaz importu do Chin 24 rodzajów śmieci pogrupowanych w kategorie – domowe plastiki, papier niesortowany, odpady wydobywcze i z przemysłu tekstylnego.

– Powstał w związku z tym problem, co zrobić z kilkoma milionami ton odpadów, które zostaną. Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych dwóch lat powstanie pierwszy zakład przemysłowy, w którym z przetworzonego plastiku produkowane będą komponenty paliw. Nie ma w związku z tym problemu, żeby używać ich jako komponentów tych paliw – skomentował twórca technologii przetwarzania plastiku w komponenty paliwowe Adam Handerek.

Proces wykorzystywany w technologii opracowany przez Handerka znany jest od kilkudziesięciu lat.

– Nasze rozwiązanie pozwala na prowadzenie tego procesu rozkładu tworzyw sztucznych bez żadnych strat, np. osadów czy pojawiania się niepożądanych związków chemicznych w produkcie. To pierwsze takie rozwiązanie na świecie – dodał Handerek.

W pracach nad usprawnieniem procesu przetwarzania plastików w paliwa pomagał Instytut Chemii Przemysłowej. Zdaniem Handerka ze zużywanego w Polsce plastiku będzie można wyprodukować 500 tysięcy ton paliw.

– To jest około 3 proc. całego rynku paliw. (…) Nie sądzę, żeby było tak, że będziemy jeździć tylko i wyłącznie na czystym paliwie z plastiku – ono z pewnością będzie komponowane z paliwami rafineryjnymi – podsumował.

ŹRÓDŁOwpunkt.pl/tvp.info.pl
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here